I 1763 søgte Adrian Tønnesen Bekkers embedet som herredsfoged for Sunds og Gudme Herreder. I ansøgningen til kong Frederik 5 opriser han sin karriere som fabriksinspektør, konstitueret toldkontrollør i Odense og henviser til geheimeråd og stiftbefalingsmand Iuels anbefaling. Og denne gang fik han stillingen.

adrian_bekker_soeger_job2
Stormægtigste, Allernaadigste Arve Herre og Konge! Ved adskillige Lejiligheder har ieg allerunderdanigst for=dristet mig at forestille deres Kongelige Mayestet, at ieg deels som anbefalet – inspecteur over een af de største Fabriquer her i Landet, deels som constitueret Told Controlleur i Odense, imod (…) Toldforpagteren har enthen, et miig deres kongelige Mayestets allernaadigste løfte om belønning og emploi ; som blev mig i den første henseende tilsagt ved deres Excellencer, de høye Deputerede Genereral landets oeconomie og Commerce Collegio og den sidste henseende ved hans Excellence hr: Geheime Raad Thott som da værende Præses udi det høylovlige Rente Kammer Callegio. I Anledning heraf behagede endog deres Excellencer at rescibere til hans Excellence herr Geheime Raad og Stiftbefalingsmand Iuell i Fyhn med anmodning at naar noget convenable blev vacant eller forefaldt i Provincien, hvorved ieg kunde Soulageres hans Excellence da ville bringe mig i forslag dertil; hvilket ieg og denne gang forventer mig af hans Excellences naadige og retsindige forsorg. I dette haab, Allernaadigste Konge! har ieg frembragt nogle aar indtil da herredsfogeden i Sunds Gudme herred Cancellie=Assessor Leth ved Døden er afgaaet, og efter­lader een af de betieninger, som ieg meest har attraaet og appliceret mig til og da mine ringe omstændigheder og mange børn trenge til husly og brød, saa sueker vi alle efter bønhørelse; ja ieg fordrister mig at bede at om nogen naade er mig ved himlens forsyn beskicket af deres Mayestet. den da maatte mig allernaadigst forundes denne gang ved at nyde denne vacance vorudi ieg skal opføre mig som en troe undersaet og retsindig patriot der ald min tid med allerunderdanigst de votion henleverStormægtigste Allernaadigste Arve Herre og Konge Deres Kongelige Mayestets Allerunderdanigste arve troe undersaat og allerringeste tiener Adrian Bekker Svendborg den 5te Februarii 1763.

En mening om ““Stormægtigste, Allernaadigste Arve Herre og Konge!”

Skriv en kommentar