Fæstebrev af 8. april 1674 til Morten Pedersen på den halvgård i Hejring som Niels Jensen sidst påboede og formedelst skatter og afgifter har måttet frarømme. Gården hørte under Klejtrup kirke.

Hejring på kort fra 1901. (Historiskatlas.dk)

Fordi gården var meget forfalden, blev Morten Pedersen fritaget for at betale afgift, da han overtog fæstet – såkaldt indfæstning – og var desuden fri for landgilde og hoveri i to år. Til gengæld skulle han forpligte sig til at opbygge gården, og efter de to år var gået, skulle han betale de sædvanlige afgifter efter jordebogen.

Anno 1676 den 23 Junij hafver Jeg Underskrefne paa min høyærede Principals Vegne sted och fest och nu hermed steder och fester Morten Pedersen och Michel Pedersen i Heiring den halfve gaard Morten Laustsen ibd. sidst iboede och for ofver 20 aars Tijd siden formedelst armod skyld skal hafve frarømt, hvorfor Jeg hafve forunt dennem samme Halfvegaard foruden nogen stedsmaall, saavelsom fri for skyld landgilde, ect och arbeide indtil Phil. Jacobi naar mand skrifendis Vorder Anno 1684, och desimidlertid skal føre Jorden med giødning, Plougning, sæd och afvling ved sin fulde loug som det sig bør och have et fuldkommen Siøn kand være forsvarlig, saavelsom at svare til alle hvis Kongl. skatter och tinge, som fra Phil. Jacobi dag 1677 først kommende kand paakomme, och naarsomhelst forte. friheds ?-ringer ere ude, da skal forte. Morten Pedersen og Michel Pedersen nyde forte. halve gaard for billig stedsmaal och for den Sedvanlige landgilde efter Jordebogen, dog at Jorden och aufflingen inden dentid ?-ider forte. udi sin fulde brug som foranmeldt. Dette bekrefter jeg med min egen haand herneden under. Datum Viborg ut supra.

       Jacob Jensen egen haand.

Saasom Kleitrup Kirche tilhører bondeskylden aff forte. halfve gaard, saa vil Jeg paa min allernaad. herre och Arfvekongis Vegne saavelsom paa bemelte Kirches Vegne hermed hafve dette festebreff confirmeret och fuldbiurdet udi alle sine puncter och Clausuler som forskrefvet staar, hvilchet Jeg her neden Under med egen haand bekrefter. Datum Viborg den 14 Junij 1676.

       Jacob Brochmann.

Anno 1676 den 20 Julij hafve Jeg Underskrefne Isach Jensen lest dette festebreff och strax igien til sine Ejermend det ofverleveret. actum ut supra.

       Isach Jensen Hersom In Upria.

at dette er en rictig Copi efter Originalen och at Vi i alle maader fant skrefven paa samme festebreff som forschrefvet staar Vidner Vi Underschreffne Mend udi Hersom. Jørgen Caspersøn Egen Haandt. Morten Niels. Egen Haandt.

Læs Mere om

Kilde

  • Viborg bispearkiv i Viborg Landsarkiv. Pakke indeholdende breve fra præsterne i Rinds herred til Viborg biskop.  Heri fæstebreve af 8/4 1674 og 23/6 1676 til Morten Pedersen i Hejring. Afskrevet af Karlo Hansen.

Skriv en kommentar