NO 2.

Svendborg 29. Oct. 1791

Min elskelige kierlige Datter!

Din Skrivelse af 19. oct. har hiertelig fornøyet os alle, og uden at flattere, maa jeg tilstaae, at du ved Øvelse kan naae en vis grad af fuldkommenhed i pennen, som icke just det smukke kiøn inclinenerer til eller giør sig umage for.

Bliv ved, bedste Pige, at dyrke det pund, som Skaberen har forundt Dig, og du skal erfare hans naadige hielp og bistand i alle dine Øvelser; Et Menneske, som har gode Natur-gaver, kand drive samme til en temlig høide, og Ingen kand lære for meget af det gode i Verden.

Ja vist har ieg bekommet Din Oncles meget behagelige skrivelse tillige med dit af 19. Sept, ieg undseer mig, at jeg icke førend i dag har besvaret samme, og bed ham tilgive mig for min skyld, saa haaber ieg det skeer!

Dit Chatol har Du vel nu modtaget i god Stand, som skal fornøye mig; og dersom noget mangler af dine smaa Sager, som kand være glemt, da meld mig det, siden Skipper P. Movritzen ventelig i November gaar til Lolland, og da skal medtage samme, tillige med de smaa Ting til din gode Tante. Betydeligt nyt kand ieg ei melde; dog dette; at Mad. Werner, og Strandcontrolleur Bygewald (?) ere begge hensovede. Fru von Westen har i næsten 3 uger været i Odense og i aftes har medbragt sin Marie.

Johan Rabe arver Bygewald henved 5 á 600 rd: Hand gaar nu til Odense latinske Skole. Thorsager forlader min tjeneste til Nytaar, og træder i Tjeneste hos Eilersen paa sin Gaard i Jydland. I hans sted tager ieg min Søn Thomas hiem fra Faaborg. Af de efterretninger ieg haver ved ieg ei rettere, end at alle dine Tanter, Oncler og flere venner befinder sig vel. Gud ske lov, at vi har samtlige heri huset er i god stand, og vi hilser Dig alle kierligst. Ingen spørger flittigere til dig end Caspare.

Nu min gode Datter, lev fornøjet og vel! vær flittig i din Religions Lære og glem aldrig dine pligter imod Gud og din Næste! Elsk din Tanke og Oncle, knyt et fast og bestand vendskabsbaand med din lille søster Grethe, og viis hende ald optænkelig kierlighed! Saa gleder du din gamle Fader!

Alle frøknerne på Hvidkilde har haft og lykkelig ovestaaet meslingene. Det er ikke Sehested, men Rudolph Juel, som ægter Jomfru Berg, imod hans høyadelige Fru Moders villie. I fredags havde Jomfru Fog bryllup i Steenstrup med Renteskriver Muus. Oncle Caspar er endnu i Odense, men hvorlænge, veed ieg icke. Tag nu tiltacke denne gang, mere skal følge en anden Gang fra

Din hengivne Fader

Bekker

En mening om “Andet brev fra Adrian Becker til hans datter Benthe Sophie Becker

Skriv en kommentar