NO 1.

Elskede Datter

min bedste Ficke

Det var dog en ubeskrivelig Lykke, at Du og Dit rejse Selskab kom saa hastigt over Vandet i 8 Timer fra Svenborg til Berritsgaard!

Jeg vil haabe, at du med den oprigtigste Alvorlighed har takket Din himmelske Fader for saa naadig en Bistand; og skulde det imod mit Ønske være glemt, da kand Du endnu formidle den bamhjertige Gud ved at afbede denne Fejl, og dernæst ved at tacke med en dobbelt Andagt og Hengivenhed! Troe din gamle Fader og lad mine Raad og Formaninger røre Dit Hjerte.

Og siden dette er mit første Brev, som jeg skriver Dig til, saa vil jeg og begynde med nogle af mine gamle Lære og Leveregler, i det faste Haab at de maa være indprentede i Dit Hjerte og Tanker, med den samme Varme, som jeg veed, at jeg hviler i dine Tanker. Nu da! Min geist er just i Dag opvakt til at skrive!

Læs disse smaae erindringer som Dit Fader Vor!

  1. Bed til Gud. Glem ej heller at tacke!
  2. Elsk Dine Forældre; dog uden at længes efter dem!
  3. Ær Din Slægt og Venner!
  4. Nær Agtelse for Dine Lærere!
  5. Omgaaes ikke andre, end gode Mennesker
  6. Vær stedse Ren og ret; dog ej sminket.
  7. Hils gerne.
  8. Viig for Dine Overmænd, ja vel og for andre.
  9. Skaan de mindre, de ringere; Vær god imod dem.
  10. Giv agt paa hvad Dit er! dog med Forstand.
  11. Bevar det med Agtelse, som nogen giver dig
  12. Alt hvad du forretter, bør ske med Flid
  13. Vær tugtig
  14. Læs Bøger, det er udmærkede og nyttige Skrifter
  15. Giem vel, hvad du har læst.
  16. Anvend din Læsning med Forstand i Selskaber.
  17. Vær venlig! Vis et mildt Ansigt mod enhver.
  18. Lee aldring nogen ud.
  19. Laan gierne, dog see til hvem du laaner.
  20. Bliv ikke vred uden Aarsag! Lær at tæmme den.
  21. Beflit dig på det huslige Væsen.
  22. Sov ikke mere eller længere end fornødent er NB. Din Fader staar jo op Kl. 4 om Morgenen.
  23. Hvad du lover, skal du holde.
  24. Giv derfor ej noget Løfte for hastigt og uoverlagt.
  25. Troe ej heller for hastigt, hvad der fortælles.
  26. Spørg andre til raads, men troe dig selv bedst.
  27. Lær alle smukke Videnskaber.
  28. Lyv aldrig.
  29. Gør godt imod gode Folk.
  30. Vænne dig ikke til bagtalelse! enten tal godt eller tie.
  31. Døm om all Ting efter Billighed.
  32. Hav dig gode Navn og Rygte kiært.
  33. Glem aldrig dem, som har bevist dig Velgierninger.
  34. Vær Eftertænksom.
  35. Lad intet hvad du hører, forbigaae din Opmærksomhed.
  36. Find (?) Dyden!. NB giør bedste brug af den.
  37. (Ulæseligt).
  38. Foragt ej nogen, som er mindre eller ringere end du
  39. Hav icke Begierlighed efter noget, som icke er dit.
  40. I store Selskaber, tal kun lidet. Men hør, tænk og lær!

Tag min Bedste! til tacke med disse Lærdomme, de ere vel icke efter Moden, men de ere dog alle vigtige; Jeg har i min ungdom lært disse og mange flere af (Cold) i hans disticon.

Jeg veed, min kiære datter, at du har et ypperligt genie og fortrinlige naturens Gaver. Dig! min (udvalde(?)) brug disse at du kan bringe dine begyndte smaae anlæg til fuldkommenheder og Himlen skal styrke dig og staa dig bi!! Tænk, hvilken Glæde! dersom du, formedelst dine videnskaber og behagelige opførsel kunde i sin Tid trække alles Øjne tild dig, og endelig ved forsynets hiælp blive udvalgt til et lyckeligt nummer i den huslige stand.

Nu er du vel kied af at høre flere Moraler denne gang, men jeg siger endnu; dette er mit første Brev. Jeg vil herefter skrive mere muntre og i en anden Smag. Man skal ej heller altid agere Hovmester.

Brevet var egentlig destineret til at ligge i Dit chatol, for at behage dig (…) men vare længe, førend Skibsleilighed gaar, saa vil jeg lade det gaa med Posten.

Imidlertid anbefaler jeg dig i Guds beskiermende Varetægt, og ønsker dig stedse et fornøyet Sind, eller rettere, en sund Siel i et sundt Legeme! Lev altid vel og giør dig et dagligt Studieum af at behage baade andre og dig selv; det er; at være overbevist om, at have udøvet sine Pligter paa begge Steder.

Aflæg vores kierlige Hilsen for Din elskelige Oncle og Tante, Kys dem paa vores Vegne det beder

din ømme og kierlige Fader

Bekker

Svendborg d. 9. Sept. 1791

En mening om “Første brev fra Adrian Becker til hans datter Benthe Sophie Becker

Skriv en kommentar